Sen ako odpoveď na našu bolesť

 

Snáď každého z nás trápi nejaký problém. V práci aj v partnerských vzťahoch. Starosť nám môže robiť nedostatok peňazí, chabé zdravie i nespokojnosť s osobným životom. A riešenie? Hocikedy sa skrýva v našich snoch.

Sen je odpoveďou na naše bolesti
diskusia

Tento názor zastáva známa numerologička, kartárka a psychoterapeutka Márie Gita Gabrielli, ktorá sa okrem iného venuje tiež výkladu snov. “Hľadáme riešenie našich problémov a ťažkostí niekde vonku, mimo nás. A pritom odpovede k nám prichádzajú v spánku pomocou sne, “tvrdí.

Mnoho ľudí v živote naozaj naráža na prekážky a často s nimi nevie bojovať. Nevedia, aké zbrane použiť, ani ako ich použiť.

“Máme v sebe boj už zakódovaný,” vysvetľuje Mária Gita Gabrielli. “Zostalo v nás to’zvířecí’, kedy zviera bojovalo o prežitie, o stravu. Väčšinou zabíjalo, až nakoniec bolo samo zabitých. ”

Ako hovorí, aj dnes sa stále snažíme bojovať. Avšak pudové, inštinktívna rokovania sme nahradili premyslenú logikou, rozumom. “Bojujeme najmä myslením, mozgom, šedú kôrou mozgovou. A to nám potom prináša choroby, depresie i emocionálne výkyvy. ”
Éra bohov pominula

Marie Gita Gabrielli pripomína doby predkresťanskej, v ktorých mali ľudia trochu iné sny, ako máme dnes. “Nepoužívali totiž myseľ mentálne, ale prechádzali vedomím mýtickým. Navštevovali je vtedy bohovia, prípadne predkovia – a ako im bolo vo sne zjavené, tak sa v bdelom stave i správali. ”

Vedeli tak, kedy majú zasiať a kedy zožať, kam ísť na lov a ktorý deň loviť, čím a ako sa liečiť …

“Viac tiež používali pravú mozgovú hemisféru, ktorá je intuitívnejšie. Nevedeli písať ani čítať a predovšetkým nemali televíziu. Boli oveľa viac spätí s prírodou. Ani smrť neprijímala s takým strachom, ako dnešný človek. Sen bol pre nich dôležitejšie, než bdelý život. ”

Zmena potom nastala s príchodom kresťanstva. “Tiež prišlo písmo a – ako bolo napísané – … na počiatku bolo slovo. Už nebolo veľa bohov, ale jeden Boh, “dodáva Mária Gita Gabrielli. “Nastúpilo mentálne myslenie a takisto sa začala viac používať ľavá mozgová hemisféra.”

Napriek tomu vtedy ľudia aj naďalej snom rozumeli. “Až posledných dvesto rokov v stále viac pretechnizovanom svete sa snom rozumie menej a menej. Narážame na stenu, akú sme si vo svojej hlave vytvorili, “odhaľuje problémy dnešného moderného človeka.

“Odmalička sme vedení k logike. K hmotným veciam. A zabudli sme na mýtické, biblické alebo rozprávkové príbehy, ktoré sú určitým snovým vzorom, “pokračuje. “Náš život je však stále spojený s archetypom individuálnym aj univerzálnym. Len mu porozumieť … ”
Sny, priania, proroctvá

Ako sny vznikajú? “Bývajú založené na vizuálnych či sluchových vnemoch. Môžu tiež vychádzať z zážitku v bdelom stave, “pokračuje ďalej Marie Gita Gabrielli.

“Bývajú však aj sny prorocké,” dodáva. A ako taký prorocký sen spoznáme, na to už odpoveď nie je tak jednoduchá. “Hovorí sa, že vystupujeme ak vo sne ako herci, je to sen o našej osobe. Keď sa stávame divákov, môže to byť sen prorocký. Lenže to úplne vždy platiť nemusí. ”

Existuje ešte iná kategória snov: “Môžu sa nám zdať sny, ktoré plnia naše priania, ktoré sú’v reálu’ nerealizovateľná. Takže sa nám o nich aspoň zdá, “približuje ďalší typ snov Márie Gita Gabrielli a dodáva, že môžeme mať aj sny o svojom zdraví a vo sne dokonca získať návod na liečbu choroby.

“Toto sa dá takisto nacvičiť. Ide o to, aby sme’snovou postavu’ poprosili o návod na vyliečenie. Praktizoval to napríklad svetovo preslávený Edgar Cayce. ”

Sny nám môžu v živote pomôcť aj inak. “Väčšina vynálezov sa ich tvorcom zrodila práve v sne. Sen dopomohol k ich vyriešenie. ”
Dobrý terapeut je citlivý sprievodca

Podľa Marie Gity Gabrielli iba každý sám v sebe môže najlepšie porozumieť svojmu snu. Prečo to tak je?

“To, čo máme v tejto oblasti spoločné, sú archetypy,” vysvetľuje. “Indiánovi v Kanade sa bude zdať iný snový príbeh a premietať vo sne iný obraz, ako nám. Žije totiž v inej kultúre, odmala je vedený k iným zvyklostiam, má iné kolektívne vedomie. ”

A aká je prax? “Z psychoterapeutického hľadiska prebieha výklad snov tak, že klient svoj sen prerozpráva a za pomoci otázok terapeuta si sám nachádza odpoveď,” prezrádza Mária Gita Gabrielli.

“Ak bude sa napríklad piatim ľuďom zdať o koňovi, u každého bude mať sen iný výklad, pretože každý má ku koňovi iný vzťah. Jeden ho miluje, druhý má pred ním rešpekt, ďalšie sa ho boja … a niekto môže mať zlú skúsenosť, keď napríklad z koňa spadol. ”

Každý sa teda preto musí k svojmu snu vyjadriť individuálne. Dobrý psychoterapeut len citlivo pomáha toto všetko u svojho klienta odhaliť. Výsledkom by mal byť stav, kedy si snívajúci osoba už potom sama odpovie, čo jej mal sen pocitovo priniesť.